fbpx

בניית אתר אינטרנט יש, אבל הכנסות אין: העסקים הקטנים אבודים ברשת

אהבתם? שתפו את הפוסט עם חברים

העסקים הקטנים בישראל גילו את הרשת ומרביתם יודעים שנוכחות מקוונת היא חשובה, אך גם אלה שכבר השכילו להקים אתר אינם יודעים לנצל את נוכחותם המקוונת, כך שהאינטרנט עדיין לא הפך עברום למקור הכנסה מהותי – כך עולה מנתוני סקר של חברת Wix ו–TheMarker, שעליו השיבו יותר מ–2,000 בעלי עסקים קטנים. הסיבה להשפעה הנמוכה של הרשת על העסקים הקטנים היא מודעות נמוכה לאופן שבו ניתן לנצל את הנוכחות המקוונת לשם יצירת הכנסות וחוסר נכונות לבצע את ההשקעות הנדרשות.

לפי מחקר של חברת מקינזי שפירסמה גוגל ישראל ב-2011, רק כמחצית מהעסקים הקטנים בישראל החזיקו ב-2010 בנוכחות מקוונת לצורך שיווק ומכירות. בדו”ח הציגה מקינזי נתונים מסקר שביצע מכון גיאוקרטוגרפיה ב-2010 שבו נדגמו כ–400 עסקים קטנים בישראל.

פחות מ–2% מהעסקים שנדגמו בסקר איפשרו ללקוחות להזמין מוצרים ולשלם ברשת, בהשוואה לכ-20% מהעסקים בסקר דומה שנערך בבריטניה. לפי נתוני סקר אחר, שפירסמה חברת כרטיסי האשראי אמריקן אקספרס לפני כחודש לכ–85% מהעסקים הקטנים בישראל נוכחות מקוונת.

ואולם, נתוני הסקר הנוכחי מצביעים על כך שלא די בנוכחות מקוונת בלבד. יותר מ-50% מהמשיבים בסקר העריכו שפחות מ-5% מהכנסותיהם מגיעות מהאתר שהקימו ויותר מ-70% העריכו שהכנסותיהם המגיעות מהאתר נמוכות מ-10% מסך הכנסותיהם.

יותר מ-65% מהמשיבים העריכו כי פחות מ-10% מלקוחותיהם מגיעים דרך האתר ויותר מ-80% מהמשיבים העריכו כי פחות מרבע מלקוחותיהם מגיעים דרכו.

“חוסר מודעות ויכולת מוגבלת לבצע השקעות ראשוניות הם חסמים מרכזיים ליכולתם של עסקים קטנים ובינוניים לצמוח”, אמר רן קויתי, ראש הרשות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה. “אלה הם גם החסמים המרכזיים בכל הקשור לשימוש של עסקים קטנים בכלים דיגיטליים. אנחנו מחפשים דרכים שבהן נוכל לסייע לעסקים קטנים לנצל את הפוטנציאל של הרשת, ולאפשר להם לא רק לשכפל את המודלים העסקיים הקיימים שלהם לרשת אלא גם ליצור מודלים חדשים ולפנות לקהלים חדשים”.

עומר שי, סמנכ”ל השיווק של Wix, אומר: “בעלי העסקים הקטנים בישראל מבינים את החשיבות של יצירת אתר אינטרנט ושל שיווק ברשת, אבל במקרים רבים יצירה ותחזוקה של נוכחות כזאת יכולה להיות מאתגרת. שיווק באינטרנט דורש התמקצעות, זמן וכסף שמתווספים להשקעה בניהול השוטף של העסק והרבה בעלי עסקים קטנים נרתעים מכך”.

בראיון קודם ב-TheMarker התייחס שי גם לתפקיד שמייחסת לעצמה וויקס במגע עם בעלי עסקים קטנים. “במקרים רבים וויקס מוצאת את עצמה במקום של מנטורית של עסקים קטנים, שמהווים את עיקר הלקוחות שלנו.

“לעסקים קטנים יש הרבה בעיות, כמו יצירה של מותג וניהול שיווק באונליין. פעם בעל הפיצריה היה מחלק פליירים. הכל היה נורא פשוט. כיום זה הרבה פחות פשוט – יש פייסבוק, וטוויטר, והודעות SMS, וצריך לדעת להבין את המספרים ולנתח אותם כדי להצליח.

לחלק ניכר מהעסקים הקטנים אין את הידע הזה, ואנחנו רואים כאחת המשימות שלנו את סגירת הפער בידע, שתאפשר לעסקים הקטנים לנצל את הפלטפורמות המקוונות”, הוסיף שי.

לא משקיעים בשיווק

כדי להבין טוב יותר כיצד בעלי העסקים הקטנים משתמשים באתר שהקימו, התבקשו הנסקרים לתאר כיצד הם מנצלים את הנוכחות ברשת במטרה לשפר את מערכת היחסים שלהם עם הלקוחות. ניכר כי בעלי העסקים הישראלים שהקימו נוכחות באינטרנט משתמשים בה כחלון ראווה לפעילותם ולא כאמצעי לפתיחת ערוצי מסחר מקוון.

למרות קיומן של פלטפורמות אינטרנטיות פשוטות יחסית למכירה ולסליקה, בעלי העסקים ממשיכים לחכות לקונים שיגיעו לחנויות ולא מעודדים אותם לבצע רכישות במקום דרך האינטרנט – וכך מחמיצים פוטנציאל לגידול בהכנסות.

מרבית האתרים מציגים את פרטי הקשר של העסק ופירוט של שירותים ומוצרים אך רק ב-9% בלבד מהאתרים ניתן לבצע קניות ישירות באתר עגלת קניות מקוונת, זאת על אף שכ-20% מהמשיבים ציינו כי תחום עיסוקם המרכזי הוא מכירת מוצרים.

לפי נתוני הסקר של Wix, הרוב הגדול של העסקים הקטנים שמקימים אתרים לא ממנפים את הנוכחות ברשת כדי להגיע לקהלים בינלאומיים: יותר מ–55% מהמשיבים בסקר ציינו שהם פונים לשוק הישראלי בלבד ויותר ממחצית מהמשיבים ציינו כי האתר הוקם בעברית בלבד. כ–2% בלבד מהמשיבים התייחסו לאתרים בשפות שאינן עברית ואנגלית.

קרוב ל-60% מבעלי העסקים ציינו כי אינם מייצרים הכנסות כלל מפנייה לשווקים בינלאומיים ויותר מ–70% מבעלי העסקים שהשיבו לסקר ציינו כי פחות מ-5% מהכנסותיהם מגיעות ממכירות מחוץ לישראל. יתר על כן, יותר מ-90% מהמשיבים ציינו כי מתוך ההכנסות שיש לאתר משווקים בינלאומיים, אם יש כאלה, פחות מ-25% מקורן בפעילות באתר. 90% מבעלי העסקים ציינו שאינם פעילים באתרי מסחר מקוונים עולמיים כמו איביי, אמאזון או Etsy.

בעלי העסקים הקטנים בישראל שהקימו אתר כלל אינם משקיעים בקידומו באמצעות רכישת קמפיינים מקוונים או מקצים לכך תקציב קטן יחסית. לפי ממצאי הסקר, כ–43% מהעסקים ציינו שאינם נעזרים בפרסום דיגיטלי כדי לקדם את העסק, וקרוב ל–90% מהעסקים ציינו שגם אם הם מקצים תקציב לפרסום כזה ההוצאה השנתית עליו נמוכה מ–5,000 שקל.

למרות זאת, יותר ממחצית מהמשיבים ציינו כי הם מבצעים פעילות שיווקית ברשתות חברתיות, פעילות שאינה מחייבת בהכרח הוצאה כספית וכ–20% מהמשיבים ציינו כי הם שולחים גם ניוזלטרים או דוא”ל שיווקי אחר.

נוסף על המשיבים שציינו מפורשות כי הם מתחזקים פעילות שיווקית ברשת, כשלושה רבעים מהמשיבים ציינו כי הם מחזיקים דף פייסבוק לעסק. יותר מרבע מהמשיבים ציינו כי הם מפעילים גם דף בלינקדאין וכחמישית מהמשיבים או פחות מכך ציינו כי הם מחזיקים בפעילות גם בגוגל פלוס, טוויטר, אינסטגרם, פינטרסט או ברשתות חברתיות אחרות.

על אף הנוכחות המוגבלת של העסקים ברשת וההשפעה הנמוכה על ההכנסות, רבים מהמשיבים ציינו כי להקמת אתר היתה השפעה על מודל הפעילות של העסק. פחות מ-30% מהמשיבים ציינו כי לפעילות ברשת לא היתה כלל השפעה על מודל הפעילות.

הישארו תמיד מחוברים למה שחדש

השאירו דוא"ל ונשלח לכם כתבות חדשות מידי פעם

כתבות תוכן נוספות שיכולות לעניין אותך